█ ▲ ♫ ♪

Stekt kyckling i currysås

Igår gjorde jag lunch till migsjälv, en rätt jag har börjat bli beroende av, nämligen rubriken. Kom på receptet helt själv, improviserade och sim sa la bim så smakade det som på Waldorf.
Tänkte dela med mig av mitt recept, om någon annan här i världen är en riktig lover av curry.
 
Stekt kyckling i currysås med ris

6 portioner eller mer
 
4-5 kycklingfileér.
Ca. 5 morötter
1 gul lök
1-2 burkar bambuskott
1 liten burk ananas, konserverad
1-5 tsk Curry
Malen ingefära
Vitpeppar
Salt
Svartpeppar
2 st hönsbuljong på tärning
1 liter vatten eller mer, ska täcka allt.
Potatismjöl/maizena/vetemjöl
Vatten
Vilket ris du än gillar, kan ju säga att jasminris är det godaste då det är klibbigt.
 
Skär morötterna och löken i skivor, löken ska vara i "halvmånar" om ni förstår min lilla köksterm.
Skär upp kycklingen i bitar. Stek kycklingen i olja i en stekpanna med curry, och en mininypa av ingefära, ska inte alls vara mycket!
Lägg därefter kycklingen i en gryta, och stek sedan grönsakerna(morötterna, löken, bambun och ananasen) i olja och med curry, vitpeppar, salt och svartpeppar.
Häll på vattnet och lägg i buljongtärningarna i stekpannan, låt koka och rör om i botten så att smakerna från pannan kommer med.
Häll i i grytan med kycklingen och låt koka tills grönsakerna har tuggmotstånd.
Smaka av efter curry och salt, krydda mer om det behövs.
Red den sedan med vilket mjöl ni föredrar och vatten, blanda det i ett glas eller något liknande och häll i grytan, rör om så att klumpar inte bildas.
Såsen ska inte vara för tjock, om det blir mat över så kommer såsen bara bli tjockare i kylen och då blir den väldigt geleliknande.
Servera med ris och ett glas vitt vin(eller läsk haha)!
 
Enjoy!
 
Mitt resultat blev underbart, åt det i tre dagar i rad. Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: